10 idei de aproape 1 milion de euro. Propuse de studenți, plătite de Universitatea Transilvania
Toate cele 10 proiecte studențești sunt legate într-un fel sau altul de contextul pandemic și propun soluții fie pentru creșterea siguranței sanitare, fie sunt din sfera digitalizării și adaptării la mediul online.
24 Februarie 2021, 21:15
Roboțelul care îți amintește să porți masca, prin mesaj, sau centrul de aptudini practice prin simulare în medicină. Sunt doar 2 idei ale studenților Universității Transilvania, finanțate chiar de instituția de învățământ superior, în cadrul programului „Fii în centru”.
Un program lansat în noiembrie 2020, unic în țară, ca nivel al finanțării, în care a fost pus la bătaie, în total, 1 milion de euro, pentru 10 proiecte.
„S-a realizat evaluarea propunerilor de proiecte, 50 de propuneri făcute, în total, și au fost selectate de o echipă din Universitate cele mai bune 10 proiecte. Din milionul de euro pus la dispoziție, aproape 900.000 de euro reprezintă valoarea acestor 10 proiecte și din valoarea totală, până la 30% reprezintă bursa studenților, echipele studenților fiind constituite de la 3 până la 15 studenți”, a explicat rectorul Universității Transilvania, prof.dr.ing. Ioan Vasile Abrudan
Toate cele 10 proiecte studențești sunt legate într-un fel sau altul de contextul pandemic și propun soluții fie pentru creșterea siguranței sanitare, fie sunt din sfera digitalizării și adaptării la mediul online.
Cea mai mare sumă alocată unui proiect este de aproape 100.000 de euro. Este vorba despre dezvoltarea unui centru de aptitudini practice prin simulare în medicină. Concret, vor fi cumpărate manechine și aparatură, vor fi lecții practice filmate, dar vor fi și cursuri de prim-ajutor pentru studenții de la alte facultăți.
„De fapt și de drept se bazează pe achiziția unor manechine, din diverse domenii, fie că e vorba de simulator de naștere, simulatoare de prindere linie venoasă, montare catatere, astfel încât ei să poată face asta practic și aici vom include studenții din facultățile de profil. Dar ideea noastră de bază a fost de a susține aceste cursuri de prim ajutor pentru studenții de la facultățile non-profil. Sunt mulți care susțin aceste cursuri, dar ele nu sunt acreditate, noi asta vrem: să facem un curs de prim ajutor, pentru studenții facultăților non-profil și să-l prelungim, să reușim să-l acredităm într-un fel astfel încât să poată fi prelungit și recunoscut în exterior”, a spus doctorandul la Facultatea de Medicină, Andreea Bălan.
Într-un alt proiect, DigiEdu, studenții vor să transpună materialele didactice în realitate virtuală.
„În partea 2 D avem digitalizarea laboratoarelor. Pentru fiecare experiment pe care noi îl vedem fizic, pentru că totul a trecut în mediul online, am putut filma în diferite unghiuri, forme, pentru a putea exemplifica foarte bine prototipul și cum funcționează. În partea de 3 D, cea mai spectaculoasă, este partea de VR – realitatea virtuală. Vrem să digitalizăm partea de inginerie, medicină. Un exemplu: cu ajutorul ochelarilor VR, putem vedea interiorul motorului și cum sunt funcționalitățile acestuia. La Medicină putem vedea valvele inimii sau ce mai este nevoie, pentru că știm cât este de greu în perioada aceasta”, a precizat studenta Facultății de Inginerie Mecanică și Știința Calculatoarelor, Nicoleta Geanina Ciubotariu.
Un alt proiect finanțat vine de la Inginerie Mecanică și vizează creșterea siguranței în contextul pandemic, prin sisteme inteligente.
„Presupune dezvoltarea de câteva prototipuri, sisteme, care vor putea monitoriza temperatura corporală automat, vor monitoriza gradul de concentrație al CO2 în spațiile interioare, de asemenea, vor verifica dacă se poartă masca de protecție corespunzător, iar cel mai deosebit sistem va fi o platformă robotică autonomă, pe care putem pune un asemenea sistem și să se plimbe prin spațiile interioare ale Universității - un roboțel care să se plimbe singur prin anumite spații și să verifice anumiți parametri. Dacă o persoană nu va purta mască, îi va da un mesaj alert”, a explicat doctorandul Daniel Gheorghe Voinea.
Deocamdată, echipamentele nu au ajuns. În toate proiectele, 70% din suma accesată reprezintă cheltuielile cu echipamentele, iar 30% este bursa echipei care pune în aplicare ideea.
Banii pentru finanțarea proiectelor provin din fondurile proprii ale Universității.