Aeroportul Brașov ar putea avea abia în 2026 program non-stop
Programul Aeroportului Internaţional Braşov - Ghimbav nu va putea fi extins la 24 de ore în cursul acestui an, din cauza numărului redus de zboruri, dar şi a personalului insuficient din turnul de control, reiese dintr-un document al Romatsa.

Articol de Radio România, 03 Martie 2025, 18:26
Conform acestuia, extinderea programului la 24 de ore 7 zile din 7 'este un obiectiv pe termen pe mediu', care ar trebui corelat cu 'existenţa unui trafic aerian regulat în intervalul 1:00 - 7:00', dar şi cu 'disponibilitatea resurselor umane'.
Totodată, în document, semnat de directorul general Adrian Cojoc, se mai arată că extinderea programului la 18 ore, începând din iunie 2023, s-a realizat cu un an mai devreme decât fusese iniţial agreat de Romatsa cu Aeroportul Braşov şi a presupus că, în turnul virtual de la Arad, controlorii de trafic nu au putut să-şi ia concediile.
'În ce priveşte extinderea programului la 24 de ore, aceasta nu este fezabilă mai devreme de sezonul de vară 2026. De asemenea, o astfel de extindere ar trebui corelată cu existenţa unui trafic aerian regulat în intervalul 1:00 - 7:00. În prezent, Aeroportul Braşov şi Romatsa lucrează activ pentru creşterea capacităţii de control al traficului aerian şi asigurarea unui program de operare eficient. Extinderea programului la 24/7 este un obiectiv pe termen mediu, care va fi implementat în funcţie de cererea reală a companiilor aeriene şi disponibilitatea resurselor umane. (...) Un aspect esenţial de menţionat este faptul că extinderea programului la 16+2 ore, începând din iunie 2023, s-a realizat cu un an mai devreme decât fusese iniţial agreat cu Aeroportul Braşov. Această extindere a fost posibilă prin amânarea unui număr semnificativ de zile de concediu legal pentru controlorii de trafic aerian', se arată în documentul citat.
Documentul citat reprezintă un răspuns la întrebările adresate conducerii Romatsa de deputatul USR Ovidiu Paraschivescu, care a reclamat în repetate rânduri lipsa de transparenţă în desemnarea membrilor Consiliul de Administraţie şi managerului Aeroportului braşovean, dar şi procedura de selecţie a acestora.
'Situaţia de la aeroport nu este roz', a comentat deputatul Ovidiu Paraschivescu informaţiile transmise de Romatsa.
Potrivit documentului, în prezent, în Turnul virtual de control de la Arad sunt 14 controlori de trafic aerian, dintre care 11 au licenţă dublă pentru operarea ambelor turnuri, iar suplimentar 10 controlori de la alte subunităţi ale Romasa sunt licenţiaţi şi pentru Turnul Braşov, fiind delegaţi periodic la Arad pentru a acoperi perioadele în care controlorii titulari se află în pregătire recurentă anuală sau în concediu legal.
Totodată, din document reiese că, pentru a ajunge la un număr optim de controlori, ceea ce nu se va realiza mai repede de vara anului 2026, Romatsa desfăşoară proceduri de selecţie şi licenţiere de personal.
Un număr de 6 controlori stagiari se află în pregătire pentru Turnul Braşov, licenţierea acestora fiind estimată pentru sfârşitul lunii aprilie 2025, iar la începutul anului 2025 va fi iniţiată o nouă selecţie pentru un alt lot de controlori de trafic aerian, 'însă, chiar şi în cazul unui succes, aceştia nu vor putea obţine licenţa mai devreme de sezonul de vară 2026'.
În 2024 a fost organizată o selecţie pentru alţi 12 controlori, însă niciun candidat nu a reuşit să treacă examenul de admitere.
Consiliul Judeţean Braşov a aprobat în şedinţa de plen din 12 februarie Planul de selecţie pentru ocuparea celor cinci posturi din cadrul Consiliului de Administraţie al Regiei Autonome Aeroportul Internaţional Braşov, document în care sunt incluse şi o serie de aşteptări de la viitorii administratori. Printre acestea se numără şi demersuri pentru obţinerea serviciului de dirijare a traficului aerian la 24 de ore, şapte zile din şapte, în funcţie de solicitările din partea companiilor aeriene.
AGERPRES