Autosanitare cu defecțiuni și fiole înghețate, la intervențiile Ambulanței Brașov
Ambulanța este cenușăreasa sistemului sanitar în toată țara, din cauza deficitului de personal și de autosanitare, multe vechi și cu defecțiuni. Brașovul nu face excepție!
22 Septembrie 2023, 12:04
Ambulanța este cenușăreasa sistemului sanitar în toată țara, din cauza deficitului de personal și de autosanitare, multe vechi și cu defecțiuni.
Brașovul nu face excepție! Funcționează cu aproximativ 40 de autosanitare din 72 existente în dotarea serviciului, iar ca personal, cu sub 50%. Mai mulți angajați, care s-au afiliat sindicatului Solidaritatea Sanitară, îl acuză pe managerul David Levente, interimar de mai bine de un an și jumătate, de administrare defectuoasă și de comportament abuziv. Ca urmare, îi cer să plece de la conducerea serviciului.
Președintele Grupei Sindicale Solidaritatea Sanitară - SAJ Brașov, Georgiana Toflea: "Marea noastră problemă este lipsa acută de personal, lipsa acută de auto-sanitare, condițiile în care lucrăm… Avem autosanitare fără aer condiționat, la care deschidem doar geamul să ne răcorim. Avem imputări de combustibil pe aceste auto-sanitare, suntem obosiți, suntem stresați, suntem tracasați. Din păcate, nu avem nici o linie de dialog deschisă cu domnul manager (…) Mai mult, prin acțiunile sale, manifestate prin discriminare, victimizare și tratament abuziv, a dus la îngrădirea unor drepturi legitime și producerea unor pagube materiale, unora dintre membri noștri de sindicat".
Unii dintre ambulanțieri se plâng că mașinile pe care sunt nevoiți să le folosească la intervenții sunt nesigure, din cauza defecțiunilor ignorate de conducere, ceea ce, spun aceștia, le pun viața în pericol atât lor cât și pacienților pe care îi transportă.
"Prin hotărârea conducerii, noi de fiecare dată ieșim cu ambulanțele la risc. Nu avem semnătura revizorului tehnic. Deci, oricând se poate întâmpla orice, pui viața pacientului, pui viața echipajului în pericol. Deci mașinile normale ar trebui verificate. Noi înainte am avut revizor tehnic care la schimb de tură venea cu cricul, le ridica, verifica jocurile, se uita la furtunile de frână, plecai câtuși de cât cu inima împăcată că totuși ai siguranță pe acea mașină. Acuma, dă-i drumul! Nu putem folosi aerul condiționat, nu putem folosi sirocourile, pentru că ni se impută motorina consumată suplimentar", a declarat Andras Dios.
Medicamente denaturate
O altă acuzație gravă vine din partea unor medici, care spun că nu în toate mașinile sunt condiții optime de păstrare a medicamentelor, ceea ce a dus uneori la înghețarea fiolelor.
Dr. Carmen Iosef a explicat: "Sunt situații în care în celula medicală nu funcționează căldura, iarna, ori aerul condiționat, vara, și atunci suntem nevoiți să ne plimbăm cu trusele în interiorul instituției. Ne asumăm, până la urmă, riscul de a administra pacienților niște substanțe care se denaturează în acest mod, pentru că nu sunt depozitate la temperatura prevăzută de prospect (…) Atunci substanțele respective nu-și fac efectul sau, administrându-le, facem mai rău. Sunt substanțe care devin toxice prin această denaturare (…) Medicație există, dar mașinile sunt suprasaturate de fiolaj, de materiale sanitare. Nu există stocul trei și un șef de tură care să se ocupe de această problemă, așa cum este în legislație. Ca urmare, schimbul de tură ne ia foarte mult timp și dacă ar fi să îl facem conform normelor în vigoare, probabil că nu am mai intra în acea tură. Atunci suntem nevoiți să mergem pe încredere, preluând mașina așa cum a fost lăsată de colegii care ies din tură"
Angajații din Serviciul Județean de Ambulanță Brașov sunt împărțiți în două tabere și în tot atâtea sindicate. Unii îl susțin pe actualul manager, alții au formulat o petiție și adună semnături care vor fi trimise la Ministerul Sănătății cu solicitarea de a-l demite atât pe David Levente, cât și pe directorului medical, împreună cu Comitetul Director al Serviciului Județean de Ambulanță Brașov.
Alte nemulțumiri
Pe lângă cele prezentate mai sus, printre motivele pentru care conducerea actuală a Serviciului Județean de Ambulanță Brașov ar trebui demisă, în opinia petiționarilor, se numără: „distribuția inegală a personalului operativ pe graficul zilnic și lunar, prin subnormarea acestuia raportat la numărul de solicitări, ducând la prelungirea timpilor de răspuns cu mult peste normativele în vigoare; limitarea numărului de echipaje în zilele de weekend și sărbători legale; neasigurarea continuității medicale în anumite substații ale SAJ Brașov, unele dintre ele în zone cu aflux mare de turiști, ceea ce ar pune presiune pe echipajele de pe raza municipiului Brașov, la rândul lor insuficiente”.
Justificările managerului David Levente
Managerul interimar al SAJ Brașov, David Levente, respinge toate acuzațiile angajaților nemulțumiți, însă recunoaște că sunt unele probleme, atât în privința dotărilor, cât și a deficitului de personal.
"Din punct de vedere al numărului de autosanitare, la momentul de față parcul auto are 72 de ambulanțe, din care 20 sunt casabile. 52 de ambulanțe sunt active. Din acestea 52, unele mai au defecțiuni și care stau prin service-uri, să spunem un număr mediu de 10. Deci ne putem baza, în medie, pe 42 de ambulanțe. Din punct de vedere tehnic, autosanitarele au defecțiuni, dar nu sunt lăsate în lucru cu defecțiuni care să le pericliteze siguranța în circulație. Acestea sunt verificate de către revizorul tehnic, de către personalul care le deservește, de către ambulanțieri care, lucrând pe ele, și ei își pot da seama foarte repede, căci sunt profesioniști în materie, dacă există defecțiuni la mașini, pe care sigur le raportează automat serviciului tehnic", a precizat Levente.
Despre deficitul de personal, acesta a adăugat: "La nivelul serviciului de ambulanță avem un deficit de personal de 47%. Ne-am dori să fim cu personalul 100% normat, dar din păcate nu se poate. Nu că nu ar exista persoane, dar statul de funcții este limitat la 318 posturi.(..) Sunt situații când nu se poate asigura permanența în substații. De pildă, avem probleme în zonele Bran, Râșnov, Zărnești și Săcele-Tărlungeni. În aceste două zone substațiile lucrează alternativ, din cauza lipsei de personal. Ca să asigur permanența îmi trebuie 5 șoferi și 5 asistenți care să acopere zilele de sărbători legale, zilele de concediu ș.a.m.d. La Săcele, am 3 șoferi și 3 asistenți. La Tărlungeni am 4 șoferi, 4 asistenți și ar trebui să am în ambele câte 5 din fiecare. Sunt stații în județ în care, atunci când s-au înființat, a fost făcută redistribuire de personal din stația centrală (…) Poiana Brașov este dublată de un echipaj SMURD, astfel că acolo Ambulanța lucrează mai mult în sezonul de iarnă, cam din 20 decembrie până pe 15 ianuarie, când în Poiana sunt mulți turiști. În rest, ambulanța din Poiana lucrează mai mult pe municipiul Brașov"
"Candidați nepregătiți"
Din când în când sunt scoase posturi la concurs, dar nu sunt întotdeauna ocupate, din cauza pregătirii precare a candidaților, susține Levente. Cât despre timpii de intervenție, el spune că Ambulanța Brașov se încadrează în cei legali, iar întârzieri de 2-3 ore sunt înregistrate doar la cazurile ușoare, de cod verde: "Timpul de intervenție legal este de 15 minute în mediul urban și 20 minute în mediul rural. Ne încadrăm în mare parte în mediul urban, din păcate în mediul rural nu ne încadrăm. Sigur, acești timp sunt pentru urgențele de cod roșu și de cod galben. Urgențele de cod verde, care nu sunt urgențe majore, la acestea, într-adevăr, timpul de așteptare poate să fie și de 2-3 ore"
Cu privire la condițiile în care sunt ținute medicamentele, managerul SAJ Brașov minimizează situația, afirmând că nu s-a îmtâmplat des să se denatureze produsele, care de altfel ar fi fost înlocuite imediat.
"În general, medicația este ținută în condiții bune. Da, am avut unele situații când, din cauza frigului sau ambulanța nu s-a ridicat la nivelul la care ar fi trebuit, au apărut probleme. Anumite autosanitare sunt păstrate în garaj. Vă dați seama, când e căldura mare, de 35°-37°, mașina se încinge. Probabil că anumite substanțe pot suferi modificări, dar acestea se retrag de pe ambulanțe și se scot alte substanțe din farmacie (…) Nu au fost pierderi. Mașinile circulă non-stop. Când circulă mașina, merge și aerul condiționat, la cele care au... Sunt și mașini care nu au aer condiționat, din păcate, dar la care problema nu poate fi remediată", a declarat Levente.
Angajații nemulțumiți de atitudinea managerului David Levente spun că s-au adresat organelor de cercetare disciplinară, inclusiv din cadrul Guvernului, precum și Avocatului Poporului, acțiuni la care sunt așteptate răspunsuri.