Biciclete electrice pentru livrări în centrul istoric
Brașovul are serviciu pilot de închiriere de biciclete electrice cu care pot fi transportate colete de către livratori în centrul istoric.
Articol de Adina Chirvasă, 18 Decembrie 2024, 14:22
E-Cargo Cicleta este amplasat în Piața Sfântul Ioan și are, pentru moment, două biciclete electrice.
Livratorul poate lăsa gratuit mașina cu marfă pe unul dintre cele două locuri de parcare de lângă sistem, descarcă marfa și poate lua o bicicletă. Gratis, pentru moment.
Despre cum funcționează sistemul, ne-a dat detalii reprezentantul unei firme de consultanță, Ionuț Țața:
”Poate să vină să utilizeze această aplicație (...) pentru a folosi deblocatoarele celor două locuri de parcare, a parca acolo cu titlu gratuit, momentan, desigur și din aceeași aplicație poate după aceea să deblocheze acest hub de biciclete, unde sunt două biciclete electrice pentru cargo, să ia una din cele două biciclete, să-și mute marfa din mașină pe bicicletă, să poată să facă aprovizionare în centrul istoric, scopul fiind, în primul rând, să nu mai parcheze pe avarii, blocând o bandă, fie aici, toată strada, fie o bandă altundeva și să poată să se miște repede în procesul ăsta de aprovizionare. De asemenea, logica este să explorăm până la urmă să vedem cine ar putea fi utilizatorul unui astfel de sistem. Sistemul e gândit inclusiv cu o depozitare aici, pentru firme de curierat, în cazul în care vor să-și mute din marfă aici și să aibă un fel de buffer între livrări în zona pietonală”.
Bicicletele pot transporta până la 100 kg fiecare, dau asigurări cei care gestionează acest sistem. Sunt și monitorizate video, pentru un plus de siguranță.
“Asta din stânga este pentru transport marfă, volume mai mici, de exemplu colete, chestii mai simple; cealaltă, care are și cutie, este pentru volume mai mari, vedeți că are un capac, se poate sigila, deci dacă plouă, marfa e protejată, nu e nicio problemă. Ele au aici două sisteme: una e blocată, cealaltă e desfăcută, deci, practic, au un antifurt în interiorul rastelului. Au două puncte de la care se alimentează. De alimentare ne ocupăm noi, adică ele au autonomie de cel puțin 50km”, a explicat Reini Stadler, reprezentant Asociația de Transport Metropolitan Brașov.
Proiectul vine în întâmpinarea livratorilor care nu mai au voie să urce pe strada Mureșenilor pentru aprovizionare, ci trebuie să intre acum pe strada de lângă Piața Sfântul Ioan, să descarce pachetele și să le livreze apoi. Măsura a fost luată de municipalitate pentru că strada avea un trafic foarte aglomerat dimineața, dat fiind că la 8 începe și programul școlilor.
“O parte dintre comercianții de aici, din centrul istoric, cred că pot să acceseze această soluție. Dacă se dovedește a fi unul fezabil, o să extindem un asemenea proiect, poate în mai multe locuri în zona asta sau aici o să extindem înțelegerea cu ARO acest tip de echipament și o să îl punem în funcțiune sub o anumită formă, o să vedem. Mi-am propus să identificăm o soluție care să rezolve o problemă pe care știți cu toții că o avem astăzi în zona Mureșenilor sau în alte părți adiacente centrului istoric; să venim cu soluții în întâmpinarea acestor necesități ale celor care fac aprovizionare sau ale comercianților care desfășoară activități aici”, a spus primarul municipiului Brașov, George Scripcaru.
Sistemul a fost realizat de Asociația Metropolitana de Transport în parteneriat cu municipalitatea, și cu sprijinul unei firme de consultanță. Întreg proiectul are un cost de 40.000 de euro.