Brașovul are al doilea aeroport din lume construit de la zero cu tehnologia turnului virtual
Brașovul are al doilea aeroport din lume construit de la zero cu tehnologia turnului virtual, dar are un grad de încărcare superior celui din Suedia unde a fost construit primul de acest gen.
Articol de Adina Chirvasă, 06 Februarie 2025, 16:39
Informația a fost furnizată în matinalul „Bună dimineața, Transilvania!”, de la Radio România Brașov FM, de directorul ROMATSA, Florin Manta:
”Acum pot s-o spun, după un an și jumătate de operare, că spre deosebire de primul care s-a construit în Suedia, Aeroportul Brașov este și încărcat de trafic comparativ cu acela. Cel care s-a construit prima dată are un trafic cam de 3-4 ori pe săptămână și mai mult în sezonul de schi. Brașovul este un aeroport care funcționează normal, este un aeroport pe care noi am descoperit un trafic de care știam noi ceva, dar nu știam la ce dimensiuni există. Mă refer la traficul la vedere, cum îi spunem noi. Este traficul cu avioane mici, de agrement, școli de piloți. Deci este una dintre cele mai... dacă nu chiar cea mai aglomerată zonă cu aerocluburi din toată țara”.
Potrivit lui Manta, există 9 aerocluburi în spațiul brașovean. Intens dezbătută, soluția turnului virtual a fost aleasă pentru Aeroportul Brașov din anumite considerente. Dar ce înseamnă exact acest turn virtual a explicat Florin Manta:
”Turnul virtual este un turn de control, se dirijează ca orice turn de control, singura diferență este că nu aducem controlorii la turn în Brașov, ci am dus turnul la locul unde sunt controlorii de trafic. Turnul de control există, este al aeroportului Brașov, nu e al altcuiva, doar că este instalat într-un loc în care deja aveam niște controlori de trafic aerian, pe care am putut să-i pregătim într-un timp mai scurt. Probabil că oamenii își imaginează ceva care-i ca un avatar. Nu, este un turn absolut ca orice turn de control. Procedurile de dirijare sunt aceleași. Controlorii n-au trebuit să-și modifice modul de dirijare, în afară de învățarea echipamentului. Singura diferență e că într-un turn clasic folosești un binoclu, aici folosești o cameră de la luat vederi care îți face zoom de 10 ori. Când este senin, când nu-i plafon, se vede crucea de pe Caraiman”.
A fost o alegere eficientă și din punct de vedere al costurilor. Potrivit lui Manta, dacă un turn clasic ar fi costat undeva spre 10 - 12 milioane de euro, un turn virtual înseamnă o investiție de maxim 3,5 milioane de euro.
De asemenea, durata de execuție a fost mult mai scurtă față de un turn clasic, care mai are nevoie și de dotările aferente ce ar fi acumulat timp. La toate acestea se adaugă costurile de întreținere.
Emisiunea integrală o puteți urmări aici: