Companiile de transport sunt indignate de „taxa de drum” impusă de anul viitor pe unele drumuri județene din Brașov
Începând cu 1 ianuarie 2025, transportatorii de mare tonaj care vor circula pe unele artere rutiere de pe raza județului Brașov, aflate în administrarea Consiliului Județean, vor fi nevoiți ca, pe lângă obținerea permisului de liberă trecere, să plătească o „taxă de drum”.
Articol de Camelia Vlad, 11 Octombrie 2024, 18:58
Regulamentul prin care au fost instituite noile reguli a fost aprobat de Consiliul Judeţean Braşov în luna aprilie, însă nu a putut fi aplicat până acum deoarece multe companii dețin permise de liberă trecere gratuite valabile până la 31 decembrie 2024.
De ce este necesară această taxă ne spune inițiatorul proiectului, vicepreședintele Consiliului Județean Brașov, Zoltan Szenner:
”Se referă doar la o mică parte din drumurile județene pe care acum sunt instituite restricții de tonaj. De ce e necesară? Am preluat anul trecut drumurile județene și am constatat foarte repede că avem o problemă. Erau instituite restricții de tonaj pe câteva drumuri județene, ori din cauza faptului că fundația drumului era într-o stare precare, ori aveam poduri care nu făceau față la traficul greu și în majoritatea cazurilor aceste drumuri județene concidau și cu situația că treceau prin zone locuite și traficul greu deranja locuitorii. Deci aveam instituite niște restricții de tonaj, dar nu erau respectate. Deci nu era nicio măsură prin care noi să cerem o taxă și în lipsa acesteia, la începutul fiecărui an, Consiliul Județean primea sute de cereri de permise de liberă trecere, unele făcute aproape în batjocură. Adică ni se cerea liberă trecere pe toate drumurile județene pe tot anul, pe toate mașinile firmei și ale colaboratorilor noștri. Deci nici măcar nu erau trecute numere de înmatriculare. Deci în consecință, noi am instituit restricții de tonaj din cauze obiective și totuși noi dădeam drumul la trafic după aceea fără nicio restricție și în mod total gratuit. Ca urmare, trafic cu greu mergea în continuare nestingherit pe acolo, deranja locuitorii și noi ne creăm singuri premiză ca în viitor să fie necesare reparații pe acele drumuri care nu rezistau la traficul de mare tonaj”.
Transportatorii sunt revoltați din cauza acestui demers al administrației județene, pe care îl consideră nejustificat. Mai mult, noua taxă de drum ar putea duce la creșterea prețurilor la serviciile oferite de companiile de transport, este de părere Dorel Vulcan:
”Eu nu știu sigur, din punct de vedere legal vorbesc, dacă poți să pui o taxă de drum atâta timp cât avem drumuri cu probleme grave în județul Brașov, nu degeaba au pus restricție de tonaj de anumite sectoare de drum. Cred că probabil o altă formă de a face niște bani la bugetul local. Abuziv! Ce s-ar întâmpla dacă aceeași taxă ar fi pusă pe toate județele din România, ce am face, unde am ajunge?”
Alt transportator, Adrian Boiciuc, ne-a spus că anunțul instituirii unei noi taxe la Brașov l-a făcut să ia decizia de a renunța la afacerea în domeniu:
”Am închis, am suspendat și la revedere, nu mai are rost. Singurul oraș din țara asta care ia taxe pe drumuri, singurul! Bucureștiul care e destul de mare și nu ia taxă. Păi, nu plătim rovinietă la camioane, la mașini? Nu plătim impozite la primării? Pentru ce trebuie încă o taxă în plus? Noi de unde luăm banii ca să acoperim taxele? Am mai vorbit, mai sunt colaboratori care vor să meargă într-o audiență. Eu am parcarea la Hălchiu pentru camioane, remorci, mașini mici, terenuri. Plătesc cam 100, 110, 120 de milioane /an impozitul, poate și mai bine. Ăia nu sunt bani?”
Vicepeședintele Consiliului Județean a explicat că această taxă, pe lângă că este justificată și legală, va putea fi plătită în funcție de lungimea drumurilor vizate și de perioada în care se va circula pe ele:
”Este o taxă justă, valorile nu sunt mari, sunt foarte mici și sunt calculate pentru fiecare drum în parte, pentru perioade de o zi, o săptămână, o lună sau un an, adică nimeni nu este obligat să achiziționeze ceva de care nu are nevoie. Oricine poate să își cumpere pe un singur drum, iar mărimea taxei depinde de lungimea drumului, de ce e diferită pentru 5 sau pentru 50 km. La ce ne așteptăm de la această taxă? În primul rând ne așteptăm ca toate firmele de transport, de construcție, care mergeau la liber pe aceste drumuri, de acum încolo, să-și pună întrebarea pe acest drum avem nevoie să mergem sau nu, pentru că în momentul în care nu mai e la liber ci este cu o taxă, își vor pune această problemă și probabil că o vor lua numai pe drumurile de care au nevoie și vor circula doar pe acele drumuri, deci va scădea traficul. De asemenea, cel mai bun exemplu este aș zice prin Hălchiu. Pe acolo tranzitează traficul greu care vine dinspre Târgu Mureș și vrea să meargă spre Sibiu, o iau pe acolo pentru că este gratuit și nu-i oprește nimeni, deși deranjează foarte tare locuitorii acolo. În momentul în care noi vom cere o taxă acolo, transportatorii, care oricum au rovinietă, vor merge mai departe până la centura Brașov, așa cum este normal și vor circula pe acolo”.
Sunt exceptate de la plata acestei taxe vehiculele instituţiilor publice din domeniul apărării naţionale, siguranţei publice, serviciilor pentru situaţii de urgenţă, ambulanţele şi cele utilizate la transportul public local de persoane realizat prin servicii regulate, cele destinate transportului şcolar, precum şi utilajele agricole din proprietatea persoanelor fizice sau juridice, înmatriculate în judeţul Braşov.
Citește și: Atenție! Accident rutier, trafic blocat