Gara Brașov, la ceas aniversar!
Astăzi au fost marcați150 de ani de la intrarea primului tren în orașul de sub Tâmpa.
31 Mai 2023, 14:16
Moment important pentru Brașov, astăzi, când au fost marcați 150 de ani de la intrarea primului tren în orașul de sub Tâmpa. Se întâmpla în vechea gară a Brașovului, de pe strada Hărmanului, de care doar seniorii își mai amintesc. Tot astăzi s-au împlinit și 60 de ani de la înființarea primei Secții de Instalații Fixe de Tracțiune Electrică. Cu acest prilej, conducerea CFR și a celor de la Regionala Brașov au dezvelit și două plăci omagiale pe clădirea Gării actuale.
„După studii, ca inginer, am fost repartizat la CFR. Am lucrat ca stagiar la întreprinderea Arad - Podgoria, un deceniu. A fost pentru mine un teren de cercetare aplicată și poligon de instruire practică în tracțiunea electrică feroviară, ceea ce a determinat conducerea CFR să mă transfere de la Arad la Brașov, la Direcția Regională CFR și în 15 aprilie am fost promovat ca șef al primei secții Brașov - Predeal“, a declarat primul șef al primei secții de electrificare din România, Brașov – Predeal, Gheorghe Mărginean.
„Am contribuit prin munca pe care am depus-o la întreținerea instalațiilor, să meargă treburile, să nu avem întârzieri. Când m-am angajat, era o disciplină de fier, îi spunea: a doua armată! Acum, din câte văd, totul e mai lejer.“, spune Ioan Itu, care a lucrat aici din 1974 până în 2009.
Tot cu acest prilej, în Gara Brașov, la Linia 1, au fost trase mai multe bijuterii de epocă ale istoriei feroviare. Atracția principală a fost Trenul Regal, în care cei prezenți au putut urca pentru scurt timp.
În prezent, Compania Națională de Cale Ferată administrează aproximativ 11 mii de kilometri de cale ferată. Mai puțin de jumătate din toată rețeaua este electrificată, dar conducerea CNFR spune că are în derulare proiecte pentru infrastructura feroviară.
„CFR are în derulare studii de fezabilitate pentru aproximativ 1.100 km de cale ferată. Sunt proiecte cu finanțare externă. De asemenea, reabilităm Culoarul 4 Pan-European, care include și partea de electrificare.“, a declarat directorul general adjunct tehnic CFR, Aurelian Oneciu.
Pentru Regionala Brașov, a explicat care este situația directorul Sucursalei, Nicolae Ștefan Neagotă: „Magistrala 300 de la Predeal, la Sighișoara și mai departe Curtici - Arad - Curtici este electrificată în totalitate. Magistrala 400 de la Brașov la Deda este electrificată. Singura magistrală care nu este electrificată în prezent este Magistrala 200 Brașov - Sibiu - Vințu de Jos.“
Actuala gară a Brașovului, a patra în ordinea construirii, a fost inaugurată în anul 1962, fiind, la acel moment nu numai cea mai avantgardistă clădire din Brașov, dar și una dintre clădirile cele mai reușite – estetic și funcțional – de acest gen din Europa de Est.