Întâlnirea Națională Dacia Clasic în inima Brașovului
Piesa de rezistență a expoziției a fost o Dacie "papuc" 1302 în curs de restaurare, pentru care proprietarul ei, Dan Becheanu, din București, a lansat și un sondaj printre vizitatori, care să spună ce culoare ar vrea să aibă "bijuteria pe roți".
17 Iunie 2023, 18:46
Peste 70 de Dacii au adus culoare în inima orașului Brașov, astăzi. A fost cea de-a 15-a ediție a Întâlnirii Naționale Dacia Clasic, care, în acest an, a fost găzduită de Piața Sfatului din Brașov.
Piesa de rezistență a expoziției a fost o Dacie „papuc” 1302 în curs de restaurare, pentru care proprietarul ei, Dan Becheanu, din București, a lansat și un sondaj printre vizitatori, care să spună ce culoare ar vrea să aibă „bijuteria pe roți”.
Automobilul este extrem de rar în țara noastră, mai există mai puțin de 10 astfel de exemplare, iar Dan Becheanu a cumpărat-o în urmă cu mai mulți ani de la o licitație.
”Foarte puține au mai rămas, cred că le putem număra pe degetele unei mâini. Eu am găsit-o undeva la o licitație, la armată. Am cumpărat-o cu ceva ani în urmă. Foarte mult am dat pe ea! Am plătit 2.000 euro pe epavă, am cumpărat-o fără să o văd, nici nu m-a interesat cum arată. Sigur, mă așteptam să fie într-o stare proastă, era important că era 1302. Am adus-o acasă și am început să o reconstruiesc. Partea din față, până la benă este Dacia 1300, deci piese încă se găsesc, e adevărat, de calitate mai slabă. N-am găsit în România, a trebuit să le cumpăr, probabil de Renault 12 din Germania. În schimb partea din spate este total reconstruită. Nu s-au găsit niciodată de vânzare reperele din partea din spate, pentru că s-au făcut către întreprinderi, le-au casat de multă vreme. Pur și simplu, tot ce vedeți în spate este reconstruit piesă cu piesă din tablă”, ne-a mărturisit acesta.
Alte Dacii care au atras privirile sunt cele sportive. Dan Nedelea, din Brașov, este proprietarul Unei Dacii sport în 2 uși, care este și vehicul atestat istoric.
”Mașina este din 1991, au fost produse 5185 de bucăți în total, aceasta este 4826 ca număr de fabricație. Am achiziționat acum 8 ani la o persoană care a fost unic proprietar și a ținut-o de la început, deci din '91. Mașina a fost recondiționată de două ori, o dată în 2017 și acum, în 2023. Ca și bani, la un pasionat nu mai prea contează sumele, doar pot să vă zic că se ridică, probabil, costul, acum, la o mașină nouă din viața noastră reală, să zic așa. Când eram copil mergeam și eu cu așa ceva și e un fel și de nostalgie așa a anilor care au trecut”, ne-a explicat brașoveanul.
Pasiunea pentru Dacii înseamnă foarte mulți bani investiți, în primul rând pentru că piesele originale se găsesc greu și sunt foarte scumpe. Ionuț Trandafir are o mașină făcută 100% din piese originale:
”Mașina în cauză este o Dacia 1300 din '71. Este refăcută numai și numai cu piese originale, dar mare parte este păstrat din ce a avut ea. În 2017, când am terminat-o, costurile se ridicaseră undeva la 7.000 euro. Cam așa au fost investițiile în mașină. Foarte complicat! Am luat piese din toată Europa”.
Fie tineri sau trecuți de prima tinerețe, nimeni nu a ratat să-și facă măcar o poză cu vestitele Dacii.
Care este ideea acestor întâlniri, ne-a spus președintele secției Dacia Clasic, parte a Retromobil Club România, Ovidiu Măgureanu.
”E un eveniment care reîntrunește pasionații și nostalgicii de automobile Dacia. Nu știu câte mai sunt în garajele oamenilor, pot să vă spun că noi, în acest club, avem în jur de 600 sau 700 de mașini atestate ca vehicul istoric, deci mașini care au deja și vechimea necesară, 30 de ani de zile de la data fabricației mașinii respective. Am primit anul acesta și mașini ale membrilor care sunt mai noi, exact în ideea de a încerca totuși să tragem un semnal de alarmă și pentru mașinile care sunt un pic mai noi, să le ia cineva în considerare și să le salveze cât încă mai există”.