La Brașov, în pandemie, la ceainărie se servește și borș de pește, iar atelierul handmade devine băcănie, antreprenoriatul feminin se adaptează
"Femeile sunt recunoscute deja de către Comisia Europeană ca potențial factor de creștere economică datorită creativității lor impresionante și a rezilienței", ne-a spus specialista în branding Dana Lupșa, președintele Asociație Happy Moms Brașov.
19 Ianuarie 2022, 13:35
Adaptare, schimbare, viziune și creativitate, aceștia sunt termenii despre care vorbim în pandemie atunci când vine vorba de mediul de afaceri. De la toate acestea nu face excepție antreprenoriatul feminin, ba dimpotrivă.
"Femeile sunt recunoscute deja de către Comisia Europeană ca potențial factor de creștere economică datorită creativității lor impresionante și a rezilienței", ne-a spus specialista în branding Dana Lupșa, președintele Asociație Happy Moms Brașov.
Brașovencele care dețin afaceri mai mici sau mai mari au încercat nu doar să facă față situației, ci chiar să aducă un plus valoare business-ului astfel încât să satisfacă nevoile clienților fideli, dar și să atragă alții noi.
Gabriela Crăciun a creat, în ultimii ani, o ceainărie concept în care clienții se pot bucura de o diversitate largă de licori calde cu arome de prin lumea largă, într-un cadru boem, la interior sau în "sufrageria" exterioară, concepută după modelul anilor '80 - '90 și din care nu lipsește peștele din sticlă, mileul sau masa din lemn masiv. De doi ani de zile, serile de vară au transformat grădina locației într-o adevărată scenă de spectacole cu public restrâns.
Odată cu venirea pandemiei, lângă ceaiuri, cafele și limonade, muzică, teatru și poezie, au apărut, la început, delicii dulci, creații proprii sau adaptări, iar ulterior, tot felul de mâncăruri, fiind vestită pentru borșul de pește sau orezul cu fructe de mare.
"Ceaiul invită la povești. La noi, e ca acasă. Ceainăria noastră numai ceainărie nu este. Într-o astfel de perioadă încărcată emoțional, care vine la pachet și cu aspectele de natură financiară, am încercat să creăm un loc în care oamenii, deveniți prietenii noștri, să poată să găsească o clipă de liniște și confort. Practic, ne-am reinventat pentru că iubesc să gătesc. În pandemie, am reamenajat și utilat o camera cu aparatură profesională. Gătim simplu și fără prafuri, dar cu gust, aspect și porții mari, cam ca la mama acasă. La noi nu veți găsi meniu, în fiecare zi gătim altceva, dar în fiecare zi, veți găsi deja celebrii biscuiți crăpați, adaptați de noi. În serile de spectacol, muzica se îmbină perfect cu o mâncare gustoasă și un vin bun", ne-a mărturisit Gabriela Crăciun, proprietara ceainăriei brașovene.
O altă brașoveancă a decis să facă o schimbare radicală. Alina Samoilă și-a transformat atelierul handmade în băcănie. Dacă înainte de pandemie cucerea ochii clienților cu diverse creații lucrate manual, acum le cucerește papilele gustative cu tot felul de bunătăți culinare.
"A trebuit sa ne readaptăm. Eu îi mulțumesc băiatului meu pentru că el a avut ideea. La început de pandemie, ne-am trezit amândoi acasă și cu activitățile zilnice întrerupte. Atunci el mi-a propus să gătim, având visul unui restaurant. Bineînțeles, restaurant nu am putut deschide așa că ne-am rezumat la o băcănie, cu gândul la băcăniile de altădată în care se vindea ce se producea astfel că, la noi, se găsesc produse create de noi și de alți mici producători din zona noastră, de la prăjituri, cozonaci, plăcinte și dulcețuri până la bere artizanală, pălincă și chiar cafea prăjită în Brașov. În această iarnă, am participat și la târgul din Piața Sfatului unde inclusiv Anda Adam a apreciat gustul produselor noastre", ne-a povestit Alina Samoilă, proprietara băcăniei.
Cele două nu sunt singurele care au ales adaptarea și schimbarea, inclusiv mămicile antreprenoare din Brașov au ales să treacă prin provocările pandemiei.
"Cu toții știm faptul că în perioada pandemiei, (...) antreprenorii au fost nevoiți să găsească soluții creative pentru a-și păstra afacerile și mulți s-au îndreptat spre mediul online. În ceea ce privește afacerile inițiate sau conduse de femei, conform studiilor realizate la nivel național, se remarcă multe inițiative green. De asemenea, sunt multe soluții de wellness, mâncare sănătoasă, micro farming, coaching, centre pentru terapii holistice sau aplicații, cum ar fi cele cu informații despre sănătatea copiilor sau smart wallet pentru nevăzători. Dacă ne referim la modul în care creativitatea și reziliența s-au manifestat în rândul mamelor din cadrul comunităților Asociaţiei Happy Moms, cunosc personal afaceri care s-au adaptat noii realități. De la kituri de petrecere pentru ziua copilului livrate acasă, la magazine online cu produse cosmetice și până la turism rural de tip "work from home". Toate demonstrează capacitatea de adaptare și de schimbare necesară oricărei antreprenoare", ne-a mai spus Dana Lupșa, președinte al Asociaţiei Happy Moms.