Ministrul Educației, întâlnire cu Inspectorii Școlari Județeni în Poiana Brașov
Întâlnirea anuală a Ministrului Educației cu Inspectorii Școlari Județeni înainte de începerea școlii are loc în aceste zile în Poiana Brașov.
Articol de Nicolae Jalea, 06 Septembrie 2024, 10:04
În calitate de gazdă Ministrul Dezvoltării, Adrian Ioan Veștea a spus următoarele: „Prin intermediul programelor pe care la derulăm la Ministerul Dezvoltării venim în sprijinul actului educațional și în felul acesta reușim să creăm oportunități pentru ca unităţile administrativ-teritoriale să poată crea infrastructură școlară. În perioada în care am fost președinte al Uniunii Naționale a Consiliilor Județene din România, împreună cu doamna ministru Deca, am gândit o soluție pentru accesarea de fonduri europene pentru mobilier școlar, microbuze școalre, prin intermediul Consiliilor Județene. În felul acesta, am reușit să centralizăm la nivelul celor 41 de județe așteptările pe care le aveau comunitățile locale și în felul acesta am obținut finanțare”.
Întâlnirea durează două zile iar alături de Ministerul Educației participă mai multe entități importante pentru un nou an școlar.
Ministrul Educației, Ligia Deca, a menționat: „Am avut ocazia de a vorbi deja cu colegii mei din inspectorate despre priorități ale Ministerului Educației pentru noul an școlar, noutăți legislative și despre siguranța în mediul preuniversitar. Mulțumesc tuturor celor prezenți pentru că avem alături de noi, pe lângă inspectori școlari, colegi din Ministerul Educației, director de direcții, secretar de stat, dar și reprezentanți ai unor instituții precum Ministerul Afacerilor Interne sau Agenția Națională Antidrog. Și iată, Ministerul Dezvoltării, așa cum știți, prioritatea noastră este începerea anului școlar. Avem peste 900 de școli relocate, a mai anunțat acest lucru. Este un număr record, peste 800 dintre ele sunt relocate pentru că se desfășoară lucrări de consolidare, modernizare sau chiar construcție. Avem 19 școli care învață în trei schimburi. După ultima raportare e posibil să avem o actualizare după ultimele verificări din această săptămână”.
Ministrul Deca a vorbit la începutul conferinței de presă despre situația la nivel național: „De la anul ne propunem să nu avem nicio școală în trei schimburi, pentru că, așa cum spune legea învățământului preuniversitar, acest lucru devine ilegal. Așa cum știți, a fost aprobată hotărârea de Guvern prin care sunt alocate în întregul sistem educațional peste 7.800 de posturi, de trei ori mai mult decât posturile alocate în aceeași perioadă a anului trecut. Vreau să subliniez că în acest moment am trecut de cifra de 300.000 de posturi în învățământ, de unde a survenit nevoia pentru această suplimentare. Avem aproximativ 2500 de noi formațiuni de studiu, clase sau grupe de creșă și grădiniță. Avem creșe noi care vor fi date în folosință în acest an și 98 de servicii complementare de educație timpurie prin PNRR. De asemenea, creștem numărul de îngrijitoare pentru creșe și grădinițe, lucru solicitat în repetate rânduri atât de către părinți, cât și de personalul acestor unități. Cuprindem în această cifră de 7800 de posturi profesorii de sprijin pentru copiii cu cerințe educaționale speciale, suplimentare a numărului de logopezi, profesor pentru școala din spital și școala la domiciliu, pe lângă, sigur, toate posturile didactice necesare ca urmare a creșterii numărului de formațiuni de învățământ. De asemenea, avem nevoie în ceea ce privește personalul dactic, auxiliar și personalul administrativ”.
Prioritățile pentru noul an școlar sunt următoarele: „În primul rând îmbunătățirea rezultatelor la examenele naționale, soluția nu este sancționarea școlilor cu rezultate slabe și sprijinul suplimentar pe care îl acordăm comunităților școlare și fiecărui elev în parte. De asemenea, este extrem de importantă înțelegerea și comunicarea noutăților. În ceea ce privește legislația secundară, trebuie să ne asigurăm că informațiile ajung la părinți. De la noul regulament de organizare și funcționare în învățământul preuniversitar, care trebuie să se transforme noi regulamente la nivelul fiecărei școli, la noul statut al elevului, la procedura de management a situațiilor de violență. Trebuie ca fiecare om al școlii să le știe și să le pună în practică. O altă prioritate în contextul în care vom deschide noi creșe și grădinițe în acest an școlar este asigurarea cu resursă umană calificată pentru toate aceste noi unități de învățământ, astfel încât acestea să poată să funcționeze imediat ce sunt finalizate. O altă prioritate foarte importantă este administrare a fondurilor europene. Este important să le administrăm cu responsabilitate pentru că infuzia de fonduri europene a fost un record. Rămâne o prioritate combatere a violenței în mediul școlar și am prioritizat prevenția până acum. De altfel, în anul școlar trecut, trei sferturi dintre elevi au participat la activități de prevenție. Ca o noutate, în acest an vom avea în cadrul săptămânii școala altfel tematica de combatere a violenței, a consumului de substanțe interzise și siguranța rutieră și vom colabora cu toți colegii noștri din alte instituții pentru a asigura activități participative interesante, aplicate, pentru ca elevii să înțeleagă importanța unor comportamente responsabile. De asemenea, în fiecare școală vom avea un responsabil pentru implementare a activităților de prevenire a consumului de droguri și a altor substanțe psihoactive și colaborăm foarte îndeaproape, atât cu Ministerul Afacerilor Interne, cu Ministerul Justiției, cu Ministerul Sănătății, pentru a opri acest flagel. Un alt aspect important digitalizarea, trebuie să scăpăm de hârtii, trebuie să scăpăm de biblioraft-uri. Mai trebuie să adaug faptu că nu se face campanie electorală în școli, în spațiile educaționale, în universități sau în alte instituții care țin de sistemul de învățământ,conform legii, este interzis acest proces în spațiile educaționale. Prioritatea zero este creșterea calității și a echității în sistemul educațional”.
Ministrul Deca a vorbit și despre Brașov: „Este, așa cum am menționat, un județ foarte performant atât din punct de vedere al rezultatelor, cât și din punct de vedere al infrastructurii, așa cum a spus domnul ministru Veștea, nu există școli cu toalete neconforme, nu avem școli în trei schimburi. Avem 34 de școli în programul național masă sănătoasă, la care se adaugă 61 de școli care sunt incluse în programul național de reducere a abandonului școlar, care au componentă de masă caldă. De asemenea, în ceea ce privește școlile relocate, vorbim despre două unități de învățământ”.
La finalul conferinței de presă Ministrul Deca a răspuns și la câteva întrebări. Despre situația națională a toaletelor din fundul curții ministrul a sus următoarele: „Avem o evidență care ne arată că la ultima raportare, că noi le cerem la câteva luni o dată, avem aproximativ 70 de toalete de școli cu toaletă neconformă care nu sunt prinse la finanțare din între acestea, 50 vor fi incluse într-un proiect de hotărâre de guvern, 20 dintre ele neputând fi incluse din două motive fie sunt pe terenuri private, fie sunt deja prinse în alte scheme de finanțare. într-o serie de localități sunt în curs lucrări de punere în conformitate a grupurilor sanitare neconforme. Repet, grupul sanitar neconform nu înseamnă doar cel care se află în curtea școlii. Vorbim și despre zone care nu au apă curentă, că nu are localitatea. Vorbim despre zone unde sunt toalete pe un format vechi, de exemplu de tip latrină sau turcesc. Vorbim despre cele care nu aveau separarea da profesori, elevi pe sexe. Deci există o serie întreagă de criterii care fac ca un grup sanitar să intre în zona de neconform. Am crescut în fiecare an numărul de astfel de unități care au intrat în conformitate și există și o evidență din 2019 cum a scăzut numărul de școli cu toalete neconforme. Ne dorim ca în cel mai scurt timp să nu mai avem acest fenomen și din nou mă bucur că ne aflăm într-un județ care a rezolvat problema, deci se poate”.