Noi dispute pe tema turnului de control la Aeroportul Internațional Brașov
Turnul de control din Aeroportul Internațional Brașov a generat o nouă dispută între deputatul USR PLUS Tudor Benga și administrația județeană.
08 Iunie 2021, 18:47
Turnul de control din Aeroportul Internațional Brașov a generat o nouă dispută între deputatul USR PLUS Tudor Benga și administrația județeană.
Politicianul susține că varianta finală a turnului de control, de tip virtual, anunțată de președintele Consiliului Județean Adrian Veștea, nu ar fi tocmai soluția aleasă de ROMATSA, ci ar fi fost a consultantului angajat de administrația județeană.
"Eu cer transparență completă pe toată documentația. Asta am cerut tot timpul - și vizavi de decizia ROMATSA, și de studiul de fezabilitate, și de analiza cost - beneficiu, care nu au fost niciodată făcute publice", susține Tudor Benga.
De asemenea, temerea parlamentarului Tudor Benga este că, din cauza turnului virtual, aeroportul brașovean ar putea fi ocolit de unii operatori aeroportuari, ceea ce ar duce la pierderi pentru investiția de la Ghimbav.
"Și noi avem anumite cunoștințe în domeniul acesta dar de bază ne folosim de expertiza consultanților, specialiștilor, celor cu care lucrăm - ROMATSA, Autoritatea Aeronautică. Sunt niște filtre luate prin avize, prin consultări. Deciziile se iau pe fiecare nivel de fiecare entitate care este implicată, ceea ce ne dă siguranța că soluțiile implementate sunt cele corespunzătoare", a răspuns directorul executiv al Direcției Implementare Aeroport din cadrul Consiliului Județean Brașov, Alexandru Anghel.
Șeful Direcției de Implementare Aeroport a adăugat că soluția "remote tower" aduce multe elemente de siguranță suplimenare față de soluția clasică. Printre altele, pentru că există camera de luat vederi cu recunoaștere de imagine, se poate face realitate augmentată și vor putea fi urmărite drone sau persoane care pătrund neautorizat pe pista de decolare.
Atașăm comunicatul de presă transmis din partea administrației județene pentru mai multe informații despre acest subiect:
__________
Față de anumite afirmații vehiculate în spațiul public cu privire la varianta de turn de control stabilită de ROMATSA pentru Aeroportul Internațional Brașov, Alexandru Anghel, directorul executiv al Direcției Implementare Aeroport din cadrul Consiliului Județean Brașov, face următoarele precizări:
"Tot ceea ce facem cu privire la implementarea Aeroportului Internațional Brașov se fundamentează pe analize tehnice temeinice, prioritară fiind analiza de siguranţă.
Consiliul Județean Brașov asigură finanţarea lucrărilor de construcție a Aeroportului cu toate componentele sale, pe baza deciziilor luate de specialişti implicaţi în evaluarea şi formularea soluţiilor tehnice adecvate pentru Aeroportul Braşov.
Pentru dezvoltarea serviciilor de navigaţie aeriană, CJ Braşov a contractat serviciile unei asocieri din care fac parte subcontractanţi englezi şi spanioli cu experienţă globală dovedită atât în designul spaţiului aerian şi proceduri de zbor, cât şi în echipamentele necesare dirijării, inclusiv soluţii de turn de control.
Prima instituţie cu care ne-am consultat în ceea ce priveşte soluţia de turn a fost Eurocontrol, care, în urma analizei efectuate pentru Aeroportul Braşov, a comunicat că soluţia de Remote Tower este optimă din punctul de vedere al siguranţei şi al flexibilităţii.
În studiul de fezabilitate privind serviciile de navigaţie aeriană au fost analizate toate cele trei variante de turn - clasic, digital şi virtual, soluţii care au fost ierarhizate în baza unor criterii stabilite de specialişti.
Pe durata întocmirii studiului de fezabilitate am fost în contact cu specialiştii ROMATSA şi cei ai Autorității Aeronautice Civile Române (AACR), care au cunoscut în permanenţă stadiul documentării şi al soluţiilor analizate.
Decizia privind soluţia de turn a fost luată la nivelul conducerii ROMATSA şi comunicată Consiliului Judeţean, ea fiind fundamentată pe baza rapoartelor întocmite de specialiştii proprii.
În interiorul ROMATSA a avut loc o competiție internă între subunitățile de control de trafic (Arad, Cluj, Constanța, Bacău, Sibiu și Craiova), care și-au dorit să asigure serviciile de dirijare pe soluția de turn virtual, din locațiile în care funcționează, ceea ce arată interesul angajaților ROMATSA pentru această soluție și viabilitatea ei.
Dirijarea la Brașov se va face din Centrul de Dirijare a Zborurilor (CDZ) Arad, cel mai mare centru regional după CDZ București, și nu din turnul de control de la Aeroportul Arad.
Soluția de Remote Tower este una din cele mai moderne soluții aplicate la această oră în domeniul managementului traficului aerian, astfel de soluții fiind deja adoptate în țări precum Germania (3 aeroporturi), Marea Britanie (London City Airport) și Ungania (Budapesta - soluție de contingență etc.), a transmis Adrian Cojoc, directorul general al ROMATSA.
AACR a comunicat - referitor la asigurarea cadrului legal necesar certificării serviciilor de control trafic aerian, furnizate prin intermediul Remote TWR/Digital TWR -, că «la această dată dispunem de cadrul legal necesar pentru speța în cauză, acesta fiind indicat în documentul EASA Guidance Material on Remote Aerodrome Air Traffic Services».
Considerăm deplasată presupunerea că decizia ROMATSA în privința modalității de dirijare a zborurilor pe Aeroportul Brașov a fost influenţată de Consiliul Judeţean Brașov.
De asemenea, afirmația că operatorii aerieni sunt reticenți în a opera pe soluția adoptată este fără fundament, fiind doar o presupunere a celor care nu sunt suficient informați.
Constatăm că o serie de persoane emit aprecieri strict subiective, care ne demonstrează încă o dată că toți ne pricepem la fotbal, că nu reușim să ne debarasăm de obiceiul de a ne da cu părerea chiar și acolo unde specialiștii au soluții bine fundamentate".