O echipă a Colegiului Național Andrei Șaguna, victorie la Milano
Sunt cei mai buni la dezbateri, dar nu doar în limba română, ci și în limba franceză.
Articol de David Ştefan, 20 Martie 2025, 16:29
O echipă a Colegiului Național Andrei Șaguna a câștigat Etapa zonală a Concursului Internațional de elocvență - Ambassadeurs et Ambassadrices en Herbe (AAEH), etapă desfășurată recent la Milano.
A fost prima participare a elevilor brașoveni în competiție.
Care a fost tema dezbaterii, ne spune șagunistul Victor Șerban: „Tema de final a fost dacă franceza poate să își mențină cumva poziția ca o limbă de negocieri și o limbă importantă în diplomație față de engleză și de celelalte limbi. Și a trebuit să realizăm un fel de punere în scenă a unui scenariu între două persoane care susțin puncte de vedere opuse la președinția Organizației Internaționale a Francofoniei, cu un moderator, timp mai mult de 10 minute. Cu toate coloniile pe care le-a avut Franța și istoria bogată a culturii ei în toată lumea, sunt sigur că franceza, chiar dacă pe moment acum pare puțin în regres, sunt sigur că, cu timpul, lumea o să o aprecieze din ce în ce mai mult și că o să rămână o limbă de referință pe parcursul istoriei”.
Pentru Iulia Cantor, experiența a fost una inedită, ne mărturisește, iar franceza, învățată în clasă, a fost de un real folos: „A fost o experiență foarte importantă pentru noi, pentru că am reușit să abordăm un tip de concurs foarte obișnuit pentru noi, într-un mod diferit. Pentru că avea o structură mult mai deschisă pentru ideile originale și punerea în scenă a unei situații, nu neapărat în modul clasic. Franceza am învățat-o, bineînțeles, de la școală, dar și în cursurile extracuriculare, mai ales. Eu, cum nu am avut parte de franceză în gimnaziu, stagiile de schimburi lingvistice sau schimburile de experiență m-au ajutat foarte mult”.
Echipa a mai fost formată și din David Șonei, care a precizat: „Ne-am pregătit asiduu. Am muncit aproape o jumătate de an pentru doar 10 minute de dezbatere, dar a meritat fiecare secundă pentru că am avut ocazia să lucrez cu colegii mei, ne-am și distrat, dar de asemenea am aprofundat și cunoștințele de franceză. A fost o experiență unică și inedită”.
Cei trei șaguniști au fost coordonați de profesoare Alina Clinciu și Cristina Bălos.
Citește și: Pilonii de dezvoltare ai județului Brașov, în dezbatere la Aula Universității Transilvania