Părerea elevilor brașoveni despre Istorie și Geografie
Dacă ar fi opționale, iar elevul le va alege, atunci va fi direct interesat să și învețe, dar ele sunt, în aceeași măsură, importante pentru cultura generală. Este pe scurt, părerea elevilor brașoveni despre două discipline – Istoria și Geografia – care în planurile cadru pentru liceu vor avea un alt statut.
![Părerea elevilor brașoveni despre Istorie și Geografie](https://www.radiobrasovfm.ro/img.php?u=https%3A%2F%2Fwww.radiobrasovfm.ro%2Fuploads%2Fmodules%2Fnews%2F0%2F2025%2F2%2F12%2F205241%2F1739375664d5a7b0fc.jpg&w=960&h=540&c=1)
Articol de Adina Chirvasă, 12 Februarie 2025, 17:25
Planurile au fost puse în dezbatere publică de Ministerul Educației, iar cele două discipline apar în trunchiul comun în clasele a IX-a și a X-a. În clasele a XI-a și a XII-a, ele ar urma să intre în curriculum de specialitate.
Trunchiul comun cuprinde materiile care asigură cultura generală și contribuie la formarea competențelor cheie.
În documentul pus în dezbatere ponderea materiilor obligatorii scade de la 65% în clasele a IX-a și a X-a la 35% în ultimii doi ani de liceu. Altfel spus, din 15 discipline studiate în primii doi ani de liceu, doar 9 vor mai fi studiate și în ultimii doi ani.
La profilul real, în clasele a XI-a și a XII-a, istoria nu va mai fi așa în orarul elevilor, iar la profil uman, în funcție de specializare, se reduc orele acestora.
„Istoria evreilor. Holocaustul” și „Istoria Comunismului din România” vor fi predate în continuare.
”Părerile sunt foarte împărțite. Pe de-o parte, și de aceeași părere sunt și eu, este foarte important ca noi să ne păstrăm istoria și geografia în curriculum obligatoriu, pentru că este o parte a culturii noastre generale de care o să avem nevoie probabil toată viața și ne dezvoltă foarte mult intelectul și pe noi ca persoane. Și pot să văd importanța istoriei și a geografiei în materiile obligatorii, dar pe de altă parte trebuie cumva să fim și conștienți de faptul că, într-o oarecare măsură, dacă elevii nu sunt interesați de materiile astea, indiferent dacă vor fi obligatorii și vor fi predate la clasă, nu o să fie neapărat atenți dacă nu sunt interesați”, a declarat președinta Consiliului Județean al Elevilor Brașov, Andra Gheorghe.
Indiferent că vor fi opționale sau obligatorii, elevii și-ar dori să afle lucruri pe care le pot valorifica și mai târziu.
”Nouă chiar ne-ar plăcea să ni se predea lucruri pe care putem ulterior să le folosim. Cel puțin la geografie ne-ar plăcea să fie predate, nu știu, țări și capitale. Mereu, la lecția aceasta, toată lumea e atentă, chiar învățăm niște lucruri care ne ajută. Și la istorie tot așa, anumite aspecte din istorie de care ne lovim și acum sau care ne pot ajuta pe viitor. Spre exemplu, în materia de-a XI-a, erau regimurile politice de care ne lovim în fiecare zi. Deci lucrurile astea chiar sunt foarte utile și ne ajută pe noi toți”, a mai specificat Andra Gheorghe.
Ministerul Educației a început și dezbaterile cu actorii interesați de aceste planuri cadru.
Prima întâlnire a avut loc în 11 februarie, la București. În 14 februarie este programată o altă întâlnire la Cluj, în 25 februarie va fi dezbaterea de la Iași, iar în 4 martie la Timișoara. În 6 martie va fi o dezbatere online.
Citește și: O nouă ediție de titluri de stat TEZAUR a fost pusă la dispoziția românilor