ROMATSA formează o nouă echipă de controlori de trafic aerian pentru Brașov
Despre proces ne-a vorbit directorul ROMATSA Arad, Florin Manta, la matinalul de la Radio România Brașov.
Articol de Adina Chirvasă, 06 Februarie 2025, 15:42
ROMATSA pregătește o nouă serie de controlori de trafic aerian pentru Brașov. Este vorba despre un proces de durată și perioada aceasta a fost aleasă tocmai pentru că acum, traficul aerian este în general mai scăzut.
Despre proces a vorbit în detaliu directorul ROMATSA Arad - Florin Manta, în matinalul de la Radio România Brașov – „Bună dimineața, Transilvania!”, cu Ștefan Cojocaru.
Directorul Manta a explicat că parcursul unui candidat pentru postul de controlor începe cu multe luni înainte de a intra în pregătire, de fapt. Concret, candidații dau teste eliminatorii, trec printr-o evaluare medicală strictă și intră într-un curs general. Abia după un examen devin stagiari și de acolo începe în fapt specializarea.
Noii controlori de trafic aerian ce vor fi pregătiți pentru Brașov vor avea licență doar pentru spațiul aerian brașovean.
“Este doar pentru Brașov. El, dacă ar dori să lucreze pe un alt organ de trafic aerian, fie că e turn sau approach, (…) el trebuie să treacă printr-un proces de pregătire pentru acel organ de trafic. Dacă merge de la un turn la altul, pregătirea e mai scurtă, pentru că este același tip de organ de trafic, dar dacă merge pentru approach, pregătirea e mult mai lungă, numărul de ore de pregătire crește”, a spus Florin Manta.
Manta a amintit că pregătirea primei serii de controlori de trafic aerian de la Arad și pentru Brașov a reprezentat o provocare:
“Am mai auzit și din astea: domnule, dar de ce nu v-ați pregătit, că se știe de aeroportul ăsta de 15 ani? Nu poți să pregătești un controlor de trafic aerian, în primul rând, dacă nu ai spațiu aerian aprobat și proiectat, că n-ai pe ce să-l pregătești. Spațiul aerian de la Brașov a fost autorizat în martie 2023, deci cu trei luni înainte de a-i da drumul. De asemenea, era un spațiu aerian nou. Orice pregătire a unui controlor de trafic aerian se finalizează în on-the-job training. Asta înseamnă că există un instructor cu experiență pe acel spațiu care te urmărește și-ți spune: «Ești ok». Aici nu exista nimeni în lumea asta care să fi dirijat pe acel spațiu. Și atunci, a trebuit să avem o echipă 0, șase controlori, care erau instructori cu experiență toți și care au făcut pregătirea strict în simulator, ei între ei”.
Acum mai sunt controlori și de la alte aeroporturi din țară pentru Brașov. Cu viitoarea serie de controlori de trafic, aeroportul brașovean va avea o echipă extinsă și va putea face față oricăror solicitări de program, a mai afirmat Manta:
“Oricând, în orice moment. Dacă de mâine vine compania x și spune: «Eu vreau să zbor în fiecare zi la ora 22:00», pentru noi nu e o problemă, revenim la program. Asta nu înseamnă că ceva s-a întâmplat, ci pur și simplu încercăm să fim eficienți”.
Emisiunea integrală o puteți urmări aici: