ROMATSA reacționează la acuzațiile aduse de DAN Air
"ROMATSA asigură controlul traficului aerian pentru 2.500 - 3.000 de aeronave zilnic, în condiții de siguranță și cu respectarea în integralitate a regulamentelor europene".
25 Iunie 2023, 14:20
UPDATE:
DREPT LA REPLICĂ trimis de ROMATSA pe 26.06.2023
"ROMATSA asigură controlul traficului aerian pentru aproximativ 3.000 de aeronave zilnic, în condiții de siguranță și cu respectarea în integralitate a regulamentelor europene
Având în vedere acuzațiile complet nejustificate colportate în spațiul public în ultimele 24 de ore de reprezentanții unei companii aeriene, cu referire la activitatea ROMATSA în cadrul operațiunilor de la Aeroportul Internațional Brașov Ghimbav, facem următoarele precizări punctuale:
• Cu referire la acuzația FALSĂ că ”siguranța pasagerilor zborului DN288 Madrid-Brașov-București a fost pusă în pericol” – În fapt, în niciun moment siguranța pasagerilor zborului DN288 Madrid-Brașov-București nu a fost pusă în pericol, iar instrucțiunea controlorilor de trafic aerian către piloți a avut în vedere tocmai asigurarea aterizării în condiții optime, atunci când pista era liberă.
• Zborul HiSky cu decolare din Brașov la ora 17:50 conform planului de zbor depus a fost supus regularizării de către Managerul de rețea EUROCONTROL (NM), din cauza problemelor de capacitate pe aeroportul din Antalya. Astfel, ora calculată de NM pentru decolarea de pe aeroportul Brașov a fost 18:28. Atât controlul traficului aerian, cât și companiile aeriane trebuie să se conformeze acestor măsuri gestionate la nivel european de către Eurocontrol (conform regulamentului (UE) 2019/123).
• Zborul DN288 cu decolare din Madrid la ora 13:10 conform planului de zbor depus și aterizare la Brașov, a transmis 3 mesaje de întârziere a decolării (13:53, 14:10, 14:53). După intrarea în spațiul aerian al României, controlorii de trafic aerian au acordat zborului mai multe autorizări directe, în măsura în care vremea nefavorabilă a permis acest lucru, însă având în vedere întârzierea la decolare și situația meteo care a impus ocoliri multiple, aterizarea a fost mult întârziată.
• Cu referire la referința INCOMPLETĂ ȘI SCOASĂ DIN CONTEXT din comunicatul companiei aeriene la documentul EASA care stabilește modalitățile de conformare și oferă explicații și îndrumări în ceea ce privește implementarea Regulamentului (UE) 2017/373- În fapt, AMC19 ATS.TR.210(a)(3), face referire la diferite tipuri de aeronave care au prioritate la aterizare: aeronave care au anunțat că trebuie să aterizeze din cauza factorilor care afectează funcționarea în siguranță a aeronavei; aeronave spital sau aeronave care transportă persoane care necesită îngrijiri medicale urgente; aeronave angajate în operațiuni de căutare și salvare; și alte aeronave, după cum poate fi stabilit de autoritatea competentă, în cazul României aceasta fiind Autoritatea Aeronautică Civilă Română. Zborul DN288 în discuție nu se încadrează în niciuna din aceste situații, iar comunicatul companiei aeriene preia doar îndrumarea din GM1 to AMC19 ATS.TR.210(a)(3), care e doar o explicație a modului in care poate fi implementată prevederea AMC, nu o reglementare de sine stătătoare. Dacă zborul DN288 ar fi fost într-o situație critică avea posibilitatea să declare situație de urgență și ar fi avut prioritate la aterizare.
• În ceea ce privește programul de operare, programul furnizării serviciilor de trafic aerian corespunde cu cel al operatorului de aerodrom, Aeroportul Internațional Brașov-Ghimbav și a fost făcut public în urmă cu mai multe luni. Orice modificare a acestui program va trebui inițiată de Aeroport prin solicitarea amendării certificatului său, emis de către AACR.
• ROMATSA aplică Hotărârea Consiliului de Management al Spațiului Aerian care a stabilit schimbările de clasă de spațiu aerian conform orelor de operare ale Aeroportului Brașov. Spațiul aerian nu este închis, regulile aplicabile se schimbă conform legislației aplicabile SERA– Regulamentul (UE) 923/2012.
• ROMATSA e certificată de Autoritatea Aeronautică Civilă Română în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2017/373 și supusă auditurilor periodice de siguranță. De altfel, conform monitorizărilor la nivel european, prin activitatea sa ROMATSA este la un nivel de siguranță superior indicatorilor stabiliți la nivel UE. Zilnic, controlorii de trafic asigură servicii în condiții de siguranță pentru aproximativ 3000 de aeronave, fără niciun fel de incidente și fără întârzieri imputabile ROMATSA".
..............
După ce compania Dan Air a transmis prin intermediul unui comunicat de presă că zborul DN288 Madrid-Brașov-București și siguranța pasagerilor ar fi fost puse în pericol de controlorii de trafic ROMATSA, după ce aeronavei i s-ar fi întârziat aterizarea pe Brașov, în condiții de vreme neprielnică, pentru a permite decolarea unei alte aeronave, astăzi, ROMATSA a reacționat tot printr-un comunicat de presă postat pe pagina sa de socializare:
"ROMATSA asigură controlul traficului aerian pentru 2.500 - 3.000 de aeronave zilnic, în condiții de siguranță și cu respectarea în integralitate a regulamentelor europene. Ca urmare a noilor acuzații aduse de o companie aeriană la adresa ROMATSA și a controlorilor de trafic aerian, pentru o corectă și completă informare a publicului facem următoarele precizări:
În niciun moment siguranța pasagerilor zborului DN288 Madrid-Brașov-București nu a fost pusă în pericol, iar instrucțiunea controlorilor de trafic aerian către piloți a avut în vedere tocmai asigurarea aterizării în condiții optime, atunci când pista era liberă.
Aeronava care se pregătea de decolare avea slot la aterizare și conform normativelor europene este prioritară asigurarea decolării cu minim de întârziere. Conform AMC8 ATS.TR.210(c)(2)(i), turnul de control nu ar trebui să permită unei aeronave aflată în procedura de aterizare să treacă pragul pistei la apropierea sa finală până când: aeronava care pleacă a traversat capătul pistei în uz sau a început un viraj sau toate aeronavele de aterizare anterioare au eliberat pista aflată în uz. În cazul în care aeronava care decola ar fi avut o situație de urgență (cedare de motor, presurizare) și ar fi necesitat întoarcerea la Brașov nu s-ar fi putut asigura eșalonarea cu aeronava Dan Air daca i s-ar fi aprobat începerea apropierii la același aerodrom.
Referința din comunicatul companiei aeriene la documentul EASA care stabilește modalitățile de conformare și oferă explicații și îndrumări în ceea ce privește implementarea Regulamentului (UE) 2017/373 este incompletă și scoasă din context. AMC19 ATS.TR.210(a)(3), face referire la diferite tipuri de aeronave care au prioritate la aterizare: aeronave care au anunțat că trebuie să aterizeze din cauza factorilor care afectează funcționarea în siguranță a aeronavei; aeronave spital sau aeronave care transportă persoane care necesită îngrijiri medicale urgente; aeronave angajate în operațiuni de căutare și salvare; și alte aeronave, după cum poate fi stabilit de autoritatea competentă, în cazul României aceasta fiind Autoritatea Aeronautică Civilă Română. Zborul DN288 nu se încadra în niciuna din aceste situații, iar citatul din comunicatul companiei aeriene preia doar îndrumarea din GM1 to AMC19 ATS.TR.210(a)(3), care e doar o explicație cum poate fi implementat ce se regăsește în AMC, nu o reglementare de sine stătătoare.
Dacă aeronava Dan Air ar fi fost într-o situație critică avea posibilitatea să declare situație de urgență și ar fi avut prioritate la aterizare.
ROMATSA e certificată de Autoritatea Aeronautică Civilă Română în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2017/373 și supusă auditurilor periodice de siguranță. De altfel, conform monitorizărilor la nivel european, prin activitatea sa ROMATSA este la un nivel de siguranță superior indicatorilor stabiliți la nivel UE.
Zilnic, controlorii de trafic ai ROMATSA asigură condiții de siguranță pentru 2500-3000 de aeronave, zilnic, fără niciun fel de incidente și fără întârzieri care le pot fi imputabile".
Sursa: ROMATSA (Facebook)