Sfaturi pentru călătoriile cu avionul de sărbători
ECC Romania face o serie de recomandări utile, în cazul în care alegeți, în perioada sărbătorilor de iarnă, să vă deplasați cu avionul în spațiul Uniunii Europene.
Articol de Radio România Brașov, 23 Decembrie 2024, 09:00
ECC Romania – direcție în cadrul ANPC care instrumentează și soluționează pe cale amiabilă reclamații transfrontaliere - recomandă:
Înainte de a confirma rezervarea, verificați-vă opțiunile, deoarece nu beneficiați de un drept de retragere de 14 zile în care să anulați un zbor rezervat online.
Nu vă lăsați influențați de ofertele cu preț redus sau de menționarea numărului de persoane care consultă același zbor și a numărului de locuri rămase.
Verificați data zborului rezervat, numele, prenumele și data nașterii.
Aflați dacă bagajul dumneavoastră este inclus în prețul biletului.
Dacă rezervați mai multe zboruri separate, acordați-vă suficient timp pentru conexiuni.
Verificați unde se află aeroporturile de plecare și de sosire, în raport cu punctul inițial de plecare și cu destinația finală, astfel încât să puteți planifica din timp transportul către și de la aeroport.
Feriți-vă de taxele ascunse la biletele de avion! În teorie, companiile aeriene, agențiile de turism și intermediarii care vând zboruri cu plecare din UE trebuie să specifice prețul final (cu toate taxele incluse) care trebuie plătit de la începutul procesului de rezervare. Cu toate acestea, în practică, o serie de taxe ascunse legate de opțiuni suplimentare pot umfla prețul unui bilet de avion. Printre acestea se numără asigurarea de anulare, suprataxele pentru bagajele suplimentare, check-in-ul la aeroport și alegerea numărului de loc.
Drepturile pasagerilor
Drepturile pasagerilor în cazul incidentelor legate de cursele aeriene programate sunt:
Întârzierea zborului
În cazul întârzierii zborului, pasagerii au dreptul la băuturi răcoritoare și două convorbiri telefonice/SMS.
Dacă întârzierea necesită o ședere peste noapte, compania aeriană este obligată să ofere cazare gratuită și transportul dintre aeroport și locul cazării.
Dacă întârzierea depășește trei ore când ajungeți la destinație puteți beneficia de o compensație financiară, care trebuie solicitată.
Dacă întârzierea depășește cinci ore, aveți dreptul de a renunța la călătorie și de a solicita rambursarea integrală a prețului biletului.
Anularea zborului
În cazul anulării zborului, compania aeriană trebuie să ofere opțiunea de rambursare a biletului neutilizat sau redirecționarea către destinația finală. Dacă optați pentru redirecționare, aceasta trebuie efectuată cât mai curând posibil, iar costurile pentru mesele și cazarea necesare, în timpul de așteptare, vor fi acoperite de companie. În funcție de distanța zborului și circumstanțele specifice, puteți beneficia de o compensație financiară.
Refuzul îmbarcării
În situațiile în care pasagerii sunt refuzați la îmbarcare, deși aceștia respectă toate condițiile impuse (rezervare validă și prezentare la timp la check-in), aceștia au dreptul la asistență, rambursare și compensație, similare cu cele prevăzute pentru întârzieri și anulări.
Unde puteți face reclamații
Dacă doriți mai multe informații, în funcție de situația în care vă aflați, puteți utiliza Calculatorul de compensații – Drepturile pasagerilor aerieni disponibil pe site-ul ECC Romania.
Pentru oricare dintre aceste situații, Centrul European al Consumatorilor România – ECC Romania recomandă să încercați mai întâi o soluționare amiabilă cu compania aeriană. În cazul în care acest lucru nu este posibil sau dacă drepturile nu vă sunt respectate, puteți depune o reclamație, prin formularul disponibil pe site-ul www.eccromania.ro.
ECC Romania face parte din Rețeaua Centrelor Europene ale Consumatorilor (ECC-Net) care include 29 de centre din toate cele 27 de state membre ale UE plus Islanda, Norvegia. Centrele oferă informații, consiliere și asistență gratuite și personalizate consumatorilor care au probleme cu tranzacțiile transfrontaliere efectuate într-o altă țară din cadrul Rețelei.