Vinilul renaște în era internetului
Mihai Cojocaru, una dintre vocile știrilor Radio România Brașov FM, are o adevărată pasiune pentru muzică și în special pentru viniluri.
04 Ianuarie 2022, 11:49
A învins caseta audio, banda de magnetofon, compact discul, internetul și dincolo de toate... timpul. Sunetul cald al muzicii de pe vinil este nemuritor și câștigă tot mai mult teren în ultimii ani deși trăim în era internetului.
Discurile de vinil au devenit tot mai căutate, mai ales după ce în magazine au apărut modele noi de pick-upuri. Pasionații de muzică spun că nimic nu sună mai frumos iar tehnologia actuală nu poate egala sunetul unic, redat de un pick-up bun și un vinil cu muzica preferată. Ba mai mult, căldura și muzicalitatea unei imprimări analoge nu au putut fi niciodată egalate de tehnologia digitală.
Mihai Cojocaru este vocea care dă greutate ştirilor Radio România Braşov FM. În spatele profesionistului de la pupitrul ştirilor stă însă un om extrem de pasionat de muzică. Pasiunea nu este una ieftină, mai ales că Mihai pune preţ pe calitate. Colecţia sa de viniluri este impresionantă şi am aflat de la el despre faptul că discurile clasice au revenit la modă!
“Pentru mine vinilul nu a dispărut niciodată... Poate atunci când a apărut compact disc-ul (CD), însă pentru o scurtă perioadă pentru că mi-am dat seama că muzica pe care o ascultam pe viniluri suna cu totul altfel decât ceea ce găseam pe CD-uri. Da, CD-ul era mai ușor de manevrat, era mai mic, îl puteai folosi mult mai simplu pe când la vinil era un întreg ritual: trebuie să ai grijă cum îl apuci, să îl ștergi de praf în permanență cu o tehnică anume, să ai grijă când îl pui pe platan, să nu îl lovești, să nu fie deteriorat. La fel, nu poți să asculți un vinil pe sărite... trebuie să îl asculți de la cap la coadă. Este o adevarată cultură a vinilului - dacă putem spune așa. La un CD poți să treci la următoarea melodie și se pierde din esența ascultatului muzicii. Vinilul este aparte, mai ales după felul în care sună, după felul în care este masterizat sunetul - este un sunet mult mai blând, mult mai plăcut. Cu toate astea, foarte mulți au fost de părere că vinilul va muri la începutul anilor '80 – '90. Uite că a reușit să bată timpul și în era internetului deja se înregistrează recorduri de vânzări”, a spus Mihai Cojocaru.
De câțiva ani buni discul de vinil este într-o revenire incredibilă. Conform unor studii, în 2020 vânzările de „viniluri” au depășit, la nivel global, încasările din streaming.
Avantajele certe ale discului de vinil sunt greu de ignorat: este un obiect care te obligă să asculți muzica (nu poți da skip) și cu care ai o relație fizică directă, la unii devenită ritual. Apoi, discul de vinil e un obiect de artă în sine, cu versuri și inserturi grafice. Și prețul este pe măsură, de la 100 de lei în sus și cu cât este mai rar cu atât este mai scump și poate ajunge și la câteva mii de euro.
Pe lângă muzica în sine și echipamentul audio reprezintă o investiție substanțială.
“Echipamentul reprezintă o investiție substanțială pentru că o pereche de boxe bune costă de la 1.000 de euro în sus; un pick-up foarte bun, la fel, de la 1.000 de euro în sus. Mai punem aici un amplificator care costă și el cel puțin 500 de euro și, uite așa, am ajuns la o sumă de 2.500 de euro pe puțin dacă vrem să avem un echipament audio care să redea cu adevărat muzica de pe vinil așa cum vrem să o ascultăm: o muzică blândă, o muzică în care să ascultăm toate notele să existe acea masterizare și acea panoramare audio care să ne încânte ori de câte ori ascultăm un vinil. Tocmai de aceea nu este la îndemâna oricui să își permită astfel de echipamente. Foarte multe au apărut în anunțuri pe site-uri de vânzări. Acolo poate fi o lovitură pentru mulți pasionați de muzică pentru că sunt momente și sunt situații când aceste echipamente se găsesc la prețuri foarte bune”, a adăugat Mihai Cojocaru.
Este al 14-lea an consecutiv de creștere a vânzărilor pe acest segment care a devenit tot mai popular, în special în rândul adulților. Potrivit surselor din industrie, s-a ajuns în situația în care cererea de tipărire venită de la companiile discografice depășește de două ori capacitatea de producție a fabricilor.
Edițiile pe vinil ale albumelor lansate de Adele, ABBA și Ed Sheeran au atins vânzări de peste un milion de copii în UK Top Five, lucru care nu s-a mai întâmplat din 1991. „Voyage”, materialul de comeback al legendarei formații suedeze ABBA, a devenit cel mai bine vândut disc vinil din acest mileniu, în Marea Britanie, cu 30.000 de copii în prima săptămână.
Ca o ironie, vânzările de CD-uri, suportul care a detronat vinilul la sfârșitul anilor '80, au continuat să scadă.