Cafenelele și restaurantele, în plină criză din cauza coronavirusului
Cafenelele și restaurantele, în plină criză din cauza coronavirusului
12 Martie 2020, 20:19
De zile întregi, autoritățile române fac apel, cu insistență, la responsabilitate, către toți cetățenii, inclusiv din partea agenților economici și să trateze cu maximă seriozitate situația actuală, participând activ pentru diminuarea efectelor produse de coronavirus: cetățenii să respecte recomandările autorităților, chiar dacă acestea par drastice, iar operatorii economici să conștientizeze că este mai importantă sănătatea decât câștigurile financiare.
S-au închis unitățile școlare, numeroase instituții publice, biblioteci, muzee, fabricile și-au redus activitatea, iar evenimentele de orice fel au fost anulate, astfel încât să fie evitată aglomerarea spațiilor. În aceste condiții, oamenii care nu pot să stea liniștiți acasă, caută locuri de petrecere a timpului liber pe care îl au în această perioadă, vrând-nevrând, iar cele mai la îndemână locuri de relaxare sunt cafenelele și restaurantele.
Spre acestea ne-am îndreptat și noi atenția în ultimele două zile. Am intrat, rând pe rând, în aproape toate localurile din centrul orașului, cea mai frecventată zonă de către turiștii care poposesc în Brașov. În toate am găsit dezinfectanți la îndemâna clienților. Din păcate, puțini le folosesc.
Am stat de vorbă și cu personalul din câteva restaurante. Mihaela Agapie, administratorul unuia dintre localurile vizitate a declarat: "Toți suntem mai precauți în această perioadă, pentru că suntem conștienți de pericolul coronavirus. Am printat recomandările de pe site-ul Ministerului Sănătății și le-am afișat în tot localul, astfel încât să fie văzute atât de personal, cât și de clienți. Dezinfectantele sunt la vedere, în mai multe locuri, cu speranța că vor fi folosite inclusiv de clienți. Zilnic, dezinfectăm de mai multe ori suprafețele, clanțele, robinetele, băile, bucătăria (…) Nu vrem să fim prea invazivi cu acest lucru, dar am observat că dezinfectantele nu sunt foarte des folosite de clienți, desi ar fi de dorit. Angajații noștri sunt instruiți să se țină la distanță față de persoanele care intră în restaurant, tocmai pentru a se proteja și a limita cât de mult posibil împrăștierea virusului".
Alt local, aceleași măsuri, prezentate de barman Bianca Lascu: "Le atragem atenția clienților asupra dezinfectantelor și le sugerăm ca înainte de masă să se dezinfecteze pe mâini. Eu, ca barman, folosesc întotdeauna mănuși după ce mă dezinfectez, atunci când prepar băuturile. Suntem foarte stricți pe igienizare în acest restaurant, pentru că suntem conștienți de pericolul la care ne expunem noi, în primul rând".
Cu această ocazie am aflat și că, în domeniul Horeca, au scăzut foarte mult vânzările în ultima perioadă, de când s-a aflat de existența coronavirusului. Nici comenzile pe online nu mai merg atât de bine ca altădată, spre regretul patronilor de localuri.
"Ne-au scăzut vânzările și cu 3.000 de lei în weekend, de exemplu, față de alte perioade. Pe stradă sunt mai puțini oameni, turiștii sunt mai puțini. Noi ne bazam foarte mult și pe bucureșteni, localul fiind amplasat într-o zonă turistică, brașovenii vin mai rar. Mă surprinde și faptul că nu mai avem așa de multe comenzi online. Nu înțeleg de ce, poate oamenii și-au făcut provizii…", a spus Mihaela Agapie.
Mulți operatori economici se tem că în perioada următoare vor fi aplicate și în România măsurile radicale adoptate în Italia, unde toate restaurantele și cafenelele au fost închise până la noi ordine.