Dreptul la egalizarea de șanse și materialele compensatorii personalizate pentru examenul de Bacalaureat
Asta cere Flavia Hilochie, mama unei eleve de clasa a XII-a, de la Liceul Vocațional de Arte Plastice din Brașov, care are cerințe educaționale speciale.
Articol de Adina Chirvasă, 23 Aprilie 2024, 17:06
Fata are certificat de orientare școlară pentru tulburări specifice de învățare, mai exact dislexie, disgrafie, discalculie, disortografie.
Mama ei a solicitat și i-au fost aprobate de către Inspectoratul Școlar Județean Brașov adaptarea condițiilor de examen pentru elevă. Asta înseamnă că fata are aprobate 2 ore în plus la examen, citirea subiectelor de către un profesor asistent și ea poate să dicteze lucrarea. Dar hărțile mentale nu sunt cele potrivite. Ba chiar au greșeli, spune mama fetei.
„Au foarte multe greșeli. Spre exemplu, la istorie ordonează cronologic constituțiile României, iar prima ordonare cronologică este ca eleva să spună care au fost constituțiile statelor medievale românești în secolul 14. Spune că tipul de regim politic în acea perioadă a fost monarhie absolută. Conform legii, cererea însoțită de materiale se depune de către părinte sau reprezentant legal ori elevul major. Având în vedere că eleva nu a avut aceste materiale compensatorii în decursul celor 4 ani școlari, materiale pe care ar fi trebuit să le elaboreze profesorii, eleva a lucrat după materiale făcute de mine sub îndrumarea unor cadre didactice. Eu am depus acele materiale în ianuarie. Pentru acele materiale am primit doar o recomandare. Ele n-au fost nici avizate, nici neavizate”, ne-a declarat Flavia Hilochie.
Mama fetei a trimis deja și o scrisoare deschisă ministrului Educației, Ligia Deca. În aceasta, reclamă situația și subliniază că eleva are toate șansele la admiterea la Facultatea de arte plastice și design, dat fiind că a obținut locul III la Olimpiada în 2023.
Pe de altă parte, reprezentanții IȘJ spun că și-au dat aprobarea pe hărțile mentale cu anumite recomandări.
„Noi în toate examenele naționale avem solicitări din partea multor candidați sau părinți ai acestora, pentru a aplica niște prevederi de egalizare de șanse specifice. Toate aceste măsuri, pentru acest copil, au fost aprobate de Inspectoratul Școlar. Problema pe care noi am identificat-o și care în continuare rămâne în discuție - și cu siguranță vom găsi o soluție până la urmă - o reprezentau aceste materiale compensatorii, de fapt, conținutul acestor materiale compensatorii. Având în vedere faptul că multe dintre aceste hărți mentale, pe lângă schemele specifice unor astfel de materiale, conțineau și informații. Recomandările erau adresate profesorilor din unitatea școlară, cu solicitarea de a elimina acele sau o parte din acele informații, astfel încât ele să reprezinte într-adevăr ceea ce legea permite pentru astfel de situații, și anume prezentarea unor scheme, care să ajute un copil cu astfel de tulburări să abordeze un subiect respectând egalitatea de șanse”, a precizat purtătorul de cuvânt al IȘJ Brașov, Valentin Bucur.