După finalizare, aeroportul din Brașov va fi concesionat unor operatori privați
După finalizarea construcției, posibil anul viitor, Aeroportul Internațional Brașov Ghimbav va fi concesionat unor operatori privați.
02 Iunie 2020, 15:01
După finalizarea construcției, posibil anul viitor, Aeroportul Internațional Brașov Ghimbav va fi concesionat unor operatori privați. Dar administrația județeană va avea nevoie de consultanță în acest sens. Ca urmare, Consiliul Județean Brașov a publicat deja în sistemul de achiziții electronice anunțul privind licitația pentru găsirea unui consultant de specialitate. Valoarea estimată a serviciului de consultanță este de aproximativ 6 milioane de lei, fără TVA.
De ce este nevoie de concesionare a explicat președintele Consiliului Județean Brașov, Adrian Veștea:
„Conform reglementărilor Comisiei Europene, tot ceea ce înseamnă finanțarea acestor aeroporturi care vor intra în competiție cu alte aeroporturi care sunt gestionate de mediul privat este concurențială și se consideră ajutor de stat. Pentru a ajunge la profitabilitate cu un astfel de aeroport ar trebui să ajungem la un trafic de aproximativ 600.000 de pasageri pe an, lucru care este destul de greu în primii ani, iar toată această activitate va trebui să fie susținută din fonduri publice”.
Mai mult, în momentul în care se va ajunge la capacitatea de 1 milion de pasageri, va fi necesară extinderea terminalului, precum și căile de rulare, lucruri care vor cădea tot în sarcina operatorului privat, potrivit șefului administrației județene din Brașov. Dar Consiliul Județean Brașov va rămâne în continuare proprietarul infrastructurii aeroportuare de la Ghimbav.
“Concesionarul ne va plăti o redevență anuală. Evident, aceasta va reieși în urma procedurii de conscesiune. De asemenea, concesionarul se va preocupa ca din momentul în care aeroportul va ajunge la capacitate maximă să se ocupe din fonduri proprii de extinderea acestui obiectiv”, a adăugat Adrian Veștea.
Consiliul Județean Brașov intenționează concesionarea aeroportului pentru o perioadă de aproximativ 35 de ani, termen ce va rezulta în urma analizei ipotezelor de operare și ale celor de investiții. Evaluarea pieței are în vedere identificarea segmentelor cheie, în plan intern și internațional, defalcate în funcție de scopul călătoriei: turism, zboruri business, air-taxi. De asemenea, se are în vedere analiza pietei potențialilor concesionari, a potențialului de zbor, prin contactarea a minimum cinci operatori aerieni care sunt interesați să opereze la Brașov și identificarea condițiilor de operare. Nu în ultimul rând, sunt luate în calcul destinațiile și zborurile cheie la aeroporturile deja existente în România și la aeroporturile cele mai apropiate, care reprezintă concurența. Va fi luat în calcul și traficul internațional și domestic de cargo pur și cargo la aeronave care transportă și pasageri (belly cargo).